#Iklan
#Iklan

Astaghfirullah! Masih Banyak Yang Salah Cara Mandi Wajib, Ini Cara Mandi Wajib Yang Benar..

#Iklan
#Iklan
Mandi harus merupakan perkataan yang mudah disebut, namun jangan terkejut bila dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul. 


Untuk melakukan mandi harus yang betul, seorang itu tidak bisa melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia harus dilakukan dalam kedua2 keadaan untuk membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota tubuhnya yang zahir. 

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai sisa kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur serta penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak tahu perkara ini. 

" Akibatnya, mandi majibnya jadi tidak sah kerana tidak penuhi salah satu rukun mandi harus iaitu meratakan air keseluruh anggota tubuh yang zahir. Jika mandi harus tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga ikut tidak sah. Itulah akibatnya bila tidak melakukan mandi harus dengan benar, " tegas beliau saat ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur. 

Mandi harus yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak bisa dilihat ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan penuhi rukun2nya. Bila tidak mandi harus seseorang itu tidak akan sah. 

Rukun mandi harus ada 3 perkara. Pertama, niat. Ke-2, menghilangkan najis di tubuh. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota tubuh yang zahir. 

Kemauan mandi harus : " Sahaja saya mengangkat hasar besar kerana Allah Taala. " Atau " Sahaja saya mandi harus kerana Allah Taala. " 
Niat itu di dalam hati serta ia hendaknya disertakan saat air sampai ke mana2 bahagian anggota tubuh. 

Untuk perempuan yang habis h**id, niat mandi harus ialah : 

" Sahaja saya mengangkat hadas h**id kerana Allah Taala. " 

Manakala untuk perempuan yang habis nifas, kemauan mandi wajibnya adalah : 

" Sahaja saya mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala ". 

Niat itu bila dilambatkan atau saat seseorang itu memulakannya selepas dia sudah membasuh salah satu anggota tubuhnya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya saat dia mula menyampaikan air keseluruh anggota tubuhnya. Sekiranya dia punya niat sebelum air sampai ke tubuh, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah. 

Tentang rukun mandi harus yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, bila kita ada najis di tubuh, najis itu bisa dibasuh 
serentak dengan mandi harus. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu bisa disekalikan. 
Sesaat rukun mandi harus yang ke3, iaitu meratakan air ke semua anggota tubuh yang zahir, meliputi kulit, rambut serta bulu yang ada di tubuh, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Bila rambut seorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah di buka. Bulu2 dalam lubang hidung juga, tidak harus dibasuh kerana dikira batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibilas. 

Tentang kuku juga, bila di dalam kuku ada kotoran yg bisa menghalang sampai air ke tubuh khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu juga boleh dilakukan saat tengah mandi. 


Mengenai rambut yg diwarnakan juga selain inai, berikut yang merumitnya. 

Sebenarnya bila rambut seorang itu diwarnakan dengan pewarna terkecuali inai, mandi harus seseorang itu tak sah. Oleh itu, seorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna terkecuali inai, bila dia akan mandi wajib, dia mestilah buang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk buang pewarna itu juga bagaimana?.. 

Berikut yang rumitnya. Sedang pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak bisa dibuang begitu mudah. 

Yang menyebabkan mandi harus orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air hingga ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, namun pewarna juga akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut. 

Namun dalam hal ini, jangan juga ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu bila dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM serta sekiranya pewarna itu tak bernajis, tidaklah bermaksud jadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang serta mandi harus itu berbeza. Jadi, mestilah dilihat dari sudut yg berbeza. 

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi harus seperti yang sudah saya nyatakan ini yaitu merupakan perbezaan sah atau tidak mandi harus. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam. 

Tentang sebab2 seorang itu harus mandi harus juga, Ustaz Haji Mat Jais menyatakan, sebab2nya terdiri dari pada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki serta perempuan iaitu kerana bersetub*h meskipun tak keluar air m4ni, keluar air m4ni serta mati. Pada saat 3 sebab lagi cuma melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah h**id, nifas serta melahirkan anak (wiladah) . 

Mandi harus bisa dilakukan di mana2 dengan memakai air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut serta tasik. 

Bagi pasangan suami isteri yang bersetub*h juga, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetub*h, namun diwajibkan mandi saat ingin beribadat. Selepas bersetub*h juga, jika ia dilakukan pada waktu malam, bila tidak mahu mandi harus, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu yaitu sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur yaitu makruh. 



sumber : 8kabar. blogspot. com
https://redaksianasubuh.blogspot.com/2017/05/astaghfirullah-masih-banyak-yang-salah.html?m=1
#Iklan
#Iklan