#Iklan
#Iklan

Mengapa Kita Perlu Menutup Cermin Di Rumah Bila Ada Kematian? Ini Alasan Mengejutkannya!!

#Iklan
#Iklan
Mungkin berbunyi sedikit pelik, ada jenazah cermin juga ditutup. Menutup cermin­cermin muka dengan kain jika jenazah ada didalam rumah hampir menjadi kebiasaan masyarakat kita. 


Muncul juga tandatanya mengapa amalan tutup cermin ini dilakukan jika ada jenazah didalam rumah, tetapi memandangkan situasi yang tidak sesuai, masalah ini selalu disimpan serta akhirnya dilupakan begitu saja. 

Namun, bila melihatkan amalan metutup cermin dengan kain ini hampir menjadi kemestian, persoalan ini perlu mendapat penerangan yang jelas. 

Apa hukumnya dalam Islam perbuatan tutup cermin muka saat ada jenazah didlam rumah. Berikut ialah maklumat yang perolehi dari satu laman masalah jawab agama. Wallahu’alam bissawab 

Assalamualaikum ustadz, 
Ada tuan rumah yang cover cermin­cermin muka dirumah dengan kain semasa ada jenazah. Saya tidak bertanya mengapa. Harap ustaz jelaskan hukum melakukannya. Bismillahi wal hamdulillah, 

Kami tidak menjumpai saranan dari Rasulullah saw agar menutup cermin­cermin muka saat terdapatnya jenazah dalam rumah itu. 

Apa yang kami temui adalah ianya adalah amalan orang tua­tua dulu yang beranggapan bahawa, cermin hanya digunakan oleh Si Mati saat hidupnya sahaja. 

Jika telah mati, cermin itu tidak berguna lagi kerana mengikut Kepercayaan Kuno Masyarakat Hindu, roh atau hantu tidak bisa lihat dirinya dalam cermin. Jadi untuk merawat hati serta perasaan serta untuk menghormati roh itu, setiap cermin muka dirumah simati itu perlulah ditutup. 

Perbuatan itu mengikut syarak yaitu dilarang kerana ianya yaitu perbuatan yang tidak dilakukan oleh Rasulullah saw dan dianggap sebagai satu perbuatan khurafat yang menyalahi syarak. 

http://islami-viasuara.blogspot.co.id/2017/02/mengapa-kita-perlu-menutup-cermin-di.html
#Iklan
#Iklan