#Iklan
#Iklan

Heboh...! Kisah Nyata Ibu Maki Anaknya Yang Pecahkan Perfume Kegemarannya, Lihatlah Jawaban Anaknya Yang Mengejutkan !!!

#Iklan
#Iklan
Kasihan. Si kecil Ajim teratasi minyak wangi kesayangan ibunya. Si ibu layak ‘naik hantu’ dan mengamuk. Tetapi lihatlah begitu tulusnya si anak memujuk. Si ibu sudah hilang kawalan, namun si anak masihlah tenang berdepan tekanan dan mengusulkan penyelesaian. 
loading... 


Diam-diam, Ajim menyelitkan angpau yang dia bersalah dengan membayar kos parfum yang dipecahkannya tadi. isi semua uang rayanya di celah pintu bilik si ibu. Maksudnya cuma satu.. Dia mahu menebus ras 
Allahu Rabbi! Hati ibu mana yg tidak luluh mwa yang bersarang sebentar tadi... Lalu saya sedar... Cuma kerana benda berbentuk sesaat saya nisal ‘ditegur’ Allah lewat langkah seperti ini? 
“Saat membaca nota itu, berderai airmata... Meruntun jiwa seorang ibu ini... Habis hilang semua perasaan berang, berang dan keceyaris hilang akal hingga saya hampir saja keluarkan kalimat yang dapat mengguris rasa anak-anak kecil. ” 

saya 
Allah ya Allah.. Mengalir deras airmata ketika membaca perkongsian Ummu Nurin ini! Ini tidaklah kisahnya. Ini bisa cerita kita. Cerita kelalaian ibubapa dalam mengawal kata. 

Saya terkenang cerita seseorang ibu yang mengamuk memarahi anaknya jika si anak mencurah air sabun lebihan bersihkan kereta dalam pasu bonsai kesayanganya..  

" Saya lebih sayang pokok ni dari kau, tahu! " 
Saya teringat cerita seseorang ayah mengutuk anaknya.. Tanpanya sedar, si anak terdengar kalimat itu.. 

" Itu tidaklah anak orang. Itu anak anjing! " gitu luluhnya hati si anak mendengar kalimat kita. Ya Allah.. sunguh banyak dosa-dosa kita dalam mendidik mereka! 

“Mama minta maaf. Tidak sepatutnya ibu caka 
Ya Allah.. sungguh terkadang kitatidak tahu bep type tu. Ya Allah.. ibu rasa berdosa demikian. ” 

“Mama minta maaf. Tidak benar langkah ibu jam awak tadi. Apabila nabi tampak, tentu ibu terkena berang. Tetapi ibu hilang sabar. Lain kali janganlah buat lagi ya. Ibu takut hilang sabar lagi. ” 
g sabar dengan kerenah anak-anak. Tidak tahu berapakah kali saya terpaksa sekali mohon ma 
Subhanallah. Saya sendiri juga terkadang hilanaf dengan anak-anak sendiri. Sungguh. Kadang-kadang dalam mengharung keletihan dan aktivitas, sekali sekala kita tersilap juga. Terkeluar juga aksi yg tidak sepatutnya. Terkadang herdikan. Kadang-kadang libasan rotan. 

Namun sejurus akal bisa berpikir rasional, betulkanlah keadaan. Minta maaf dengan anak-anak kita. Sembuhkan awal mulanya luka di hati mereka. Insya-Allah. Aksi mohon maaf sering menolong memulihkan awal mulanya situasi. 

Anak-anak kerjakan kesilapan. Kita juga! Namun bila terlajak kata, ringan-ringankanlah mulut kita mohon maaf. Janganlah malu mengakui kesilapan kerana tiap-tiap kesilapan menuntut pembetulan! 

Ajarlah anak-anak kita jadi seorang manusia yang sedar bhan mereka untuk membenarkan kesilapan itu. 
ahawa mereka memang tidak dapat lari dari kerjakan kesilapan, namun yang utama yaitu kesunggu 
Memanglah ada kerenah mereka yang menyakitkan hati kita. Tetapi pada kita dan mereka, sememangnya kita lebih waras dan lebih dewasa. Jadi, sesakit apa pun yang kita rasa, jangan sampai melepas geram lewat cara yang tidak sepatutnya. Orang! 
dewasa harus tahu bagaimana mengubati lukanya tanpa ada mengakibatkan orang lain juga yang terluka 
Marilah sahabat, keduanya sama kita cuba tanamkan satu kemauan. Awasi kalimat yang keluar dari mulut kita. Janganlah ia jadi doa yang diangkat ke langit tanpa ada kita sedar. Basuh kesilapan dengan istighfar. Istighfar. 

Kami memohon keampunan-Mu ya Allah. Kurniakanlah kami anak 
-anak yang soleh dan solehah. Satukanlah hati-hati kami dengan anak-anak kami. Jangan sampai beban kesilapan kami jadi asbab kesilapan mereka juga. 
Ampunilah kami yang senantiasa tersilap ini ya Allah. Amin ya Rabbal alamin. Ummu Nurin, terima kasih kerana berkongsi narasi anak soleh Ajim ini. Insya-Allah ia mencetuskan faedah untuk ibu-ibu seperti saya 
sumber ;. beritabintang123. com
http://www.kabarnetizen.com/2017/06/heboh-kisah-nyata-ibu-maki-anaknya-yang.html
#Iklan
#Iklan